A napfényes órák számának csökkenésével a szervezet egyre kevesebb D-vitaminhoz jut, de a megfelelő működéséhez elengedhetetlen a tápanyag. Itthon az őszi-téli hónapokban kulcsfontosságú a mesterséges pótlás, ugyanis a lakosság jelentős részét érinti ilyenkor a vitaminhiány.

A D-vitamin alacsony szintje kevéssé egyértelmű tünetekkel, fáradtsággal, izomgörcsökkel, hangulatzavarokkal jár, hosszú távon viszont egyebek mellett a csontritkulás, a depresszió és a cukorbetegség kockázatát is növelheti. 

Fontos a D-vitamin pótlása

A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, illetve hormon, több változata is létezik, pótláshoz általában a D3-vitamint, vagyis a kolekalciferolt javasolják. Az anyag a bőrben keletkezik napfény hatására, kis mennyiségben bizonyos élelmiszerekben, az olajos halakban, a tojássárgájában és a májban is megtalálható. 

A vitaminnak fontos szerepe van az immunrendszer támogatásában, a sejtek növekedésének szabályozásában, növeli a kalcium és a foszfát felszívódását, csontokba történő beépülését, befolyásolja a vérnyomást és a hormonrendszer működését. Hiányában a szervezet kevésbé ellenálló a fertőzésekkel szemben, csökken a termékenység, nő a csontritkulás és a csontlágyulás kockázata. A hangulatra is rányomja a bélyegét az anyag alacsony szintje, depresszió alakulhat ki. A hiányt összefüggésbe hozták a cukorbetegség emelkedett rizikójával, valamint a szív- és érrendszeri betegségek fokozott valószínűségével is. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Teszteld magad otthon!

A D-vitamin hiány számos más betegséggel együtt jár, beleértve a szív-és érrendszeri-, az autoimmun betegségeket, a cukorbetegséget és a depressziót. Ellenőrizd egyszerűen a D-vitamin szinted annak meghatározása érdekében, hogy szükséges-e szedni D-vitamin kiegészítőket.

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

A kor előrehaladtával nő a D-vitamin-hiány előfordulásának gyakorisága, de az elhízás, a máj- és a vesebetegségek, illetve felszívódási zavarok is hajlamosíthatnak rá. Gyanú esetén javasolt a szint mérése, az őszi-téli hónapokban pedig a vitamin étrend-kiegészítővel történő pótlása is. A hiány megállapításához a vér aktív D-vitamin-szintjét (25-hydroxi-D vitamin) nézik, 50 mmol/l alatt hiányról, 50-75 mmol/l között enyhe hiányról lehet beszélni.

Mennyit kéne szedni?

Nemzetközi ajánlások szerint 1 és 70 év között a D-vitamin ajánlott napi adagja 600 NE (nemzetközi egység), efölött 800 NE. Azonban a Semmelweis Egyetem által közzétett javaslat ennél nagyobb dózisról, 2000 NE egységről szól. 

Ezt az orvosi felügyelet nélkül is biztonságosan szedhető napi mennyiséget egészséges, normál súlyú felnőtteknek az októbertől márciusig tartó időszakban javasolják a szakemberek. A D-vitamin zsírban oldódó, így étrend-kiegészítő szedésével túladagolható. Az állapot ritka, hányingerrel, a szomjúság fokozódásával, étvágycsökkenéssel, székrekedéssel, gyengeséggel és koordinációzavarral járhat.

Mikor érdemes bevenni a vitaminokat?

 A vitaminok bevételével kapcsolatban többnyire nincsenek kőbe vésett szabályok, azonban néhány dolgot nem árt mérlegelni az ütemezésnél. 

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)





Source link