Az ember légzőrendszere öntisztuló, ugyanakkor nap mint nap ki van téve a szennyező anyagoknak, amelyek csökkentik ezt a képességét, és fogékonyabbá tehetik a légutakat a baktériumok és vírusok támadásával szemben. 

Mindez idővel gyulladáshoz, a légzés hatékonyságának csökkenéséhez, illetve váladék felszaporodásához vezethet. Vannak azonban olyan technikák, amelyek segíthetnek a tüdő megtisztításában és a további kellemetlen szövődmények elkerülésében. 

Tüdőtisztító gyakorlatok

Amennyiben az ember egészséges, a légzőrendszere 1-2 liter váladékot, mucust termel naponta. Az anyag fontos feladatokat lát el, például védi a légutakat a kiszáradástól. Ugyanakkor, ha egy fertőzés következtében kialakuló gyulladás miatt fokozódik a nyáktermelés, csökkenhet a tüdőfunkció, illetve fokozódhat a kellemetlen szövődmények, így a hörghurut és a tüdőgyulladás kockázata. A váladéktól a szervezet igyekszik megszabadulni, olykor azonban meg kell támogatni a folyamatot. 

A tüdőt károsító toxikus anyagok mellett problémát jelenthet az is, hogy a modern életforma, a görnyedt testtartás szintén rontja a mellkas tágulását, ezáltal pedig a légzés hatékonyságát. Így aztán a szerv átszellőztetését, a légzőizmok erősítését célzó gyakorlatok a dohányzóknak, ülőmunkát végzőknek, egyébként egészséges személyeknek is hasznosak lehetnek. Már meglévő betegség esetén az orvosi előírások betartására kell törekedni. 

Mellkas ütögetése 

A mellkas óvatos ütögetése segíti a besűrűsödött és letapadt váladék fellazítását. A technika a légzőgyakorlatok előtt különösen hasznos lehet, érdemes megkérni valakit a kivitelezésére. Az ütögetéshez az ujjakat összeszorítva enyhén be kell hajlítani, mintha csészét formálnánk a kezünkből. A mellkast és a hátat finoman, 1-1 percig javasolt lapogatni, kikerülve a szegycsontot és a gerincet. Amennyiben fájdalom jelentkezik, nem szabad folytatni a gyakorlatot!

Mélylégzés

A mindennapok során gyakori probléma, hogy a légzés felületessé válik, ennek eredményeként pedig a tüdő sem szellőzik át rendesen. A mélylégzés vagy hasi légzés egy egyszerű technika, amely a tüdő tágításában és a váladék eltávolításában is segíthet.

Ülve és hason fekve is végezhető, a lényeg, hogy kényelmesen helyezkedj el, ügyelj rá, hogy a vállaid lazák legyenek. 

  • Állj vagy ülj kényelmesen, az egyik tenyered helyezd a mellkasodra, a másikat a hasadra.
  • Vegyél mély levegőt az orrodon keresztül, közben érezd, hogy a hasadon lévő kezed megemelkedik. Fontos, hogy jobban emelkedjen, mint a mellkasodon lévő kezed.
  • Fújd ki a levegőt, közben csücsörítsd a szád, mintha fütyülnél, érezd, hogy a hasadon lévő kezed besüllyed, ha kell, használd úgy, mintha óvatosan kinyomnád vele a levegőt. 
  • Ismételd meg egymást követően néhányszor. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Irányított köhögés

A köhögés természetes védekező mechanizmus, amely segít eltávolítani a felgyülemlett váladékot a légutakból. Egy idő után viszont a heves köhögés akár fokozhatja is a légutak gyulladását, amelyek így szűkülhetnek, és még nehezebbé válhat a nyáktól való megszabadulás. Az irányított köhögés fellazítja a váladékot, és átmozgatja a légutakon. 

  • Ülj le egy székre, a vállaid legyenek lazák, a két lábad a talajon pihen egymás mellett.
  • Kulcsold össze a kezeidet, tedd őket a hasadra.
  • Kilégzés közben hajolj enyhén előre, a kezeid nyomd a hasadhoz, és köhögj háromszor, enyhén nyitott szájjal. Fontos, hogy a köhögések rövidek, hangosak és élesek legyenek.
  • Lélegezz be lassan, orron keresztül.
  • Pihenj kicsit, és ismételd meg, ha szükségesnek érzed.

A nap közben végzett légzőgyakorlatok a stresszkezelés hatékony eszközei is lehetnek. Érdemes olykor különböző testhelyzetekben, nyújtózkodva néhány mély levegőt venni és csak a légzésre koncentrálni. Amennyiben észreveszed, hogy görnyedten ülsz, a vállaid előreesnek, próbáld kihúzni magad a lapockáidat hátrahúzva, ezzel a tüdőd tágulását is támogatod. 

Csökkentik a gyulladást, védik a tüdőt a károsodástól

Az életmódnak jelentős szerepe van a légzőszervrendszer védelmében, a károsodás csökkentésében, a betegségek megelőzésében. A rendszeres testmozgás mellett az étrendbeli változások is fontosak: a gyulladáscsökkentő tápanyagok a kialakult egészségügyi panaszok esetén is képesek segíteni, és gyorsabb regenerációt biztosítanak.

(Képek: Getty Images Hungary.)





Source link