A legutolsó európai uniós statisztikák szerint a leállósávban álló autót átlagosan 8 percen belül baleset érheti, mivel más sofőrök későn észlelve belerohanhatnak, elsodorhatják azt. Ezért kulcsfontosságú egy meghibásodást követően, hogy reagálnak az utasok.

Sajnos nemrégiben is történt olyan eset, amikor a műszaki hibás autóból kiszálló utasokat kiszállást követően elütötte egy tehergépkocsi, és életüket vesztették.

Teendők az autópályán lerobbanás esetén

Elképzelni is rémálom, de sajnos előfordul, hogy épp a legrosszabb helyen, az autópályán robban le valamilyen üzemzavar miatt az ember kocsija. Ilyenkor nem szabad sokáig hezitálni a teendőkről.

A hatóságok és a közútkezelők azonnali cselekvést javasolnak, ha bármilyen ok miatt megállásra kényszerül az ember autópályán. A legfontosabb ilyenkor, hogy a járművel minél előbb a leállósávba kell hajtani, bekapcsolni a vészvillogót, az utasoknak pedig tanácsos azonnal elhagyni az autót, lehetőleg a forgalommentes, jobb oldali ajtókon. Ha az utastérben tárolják, láthatósági mellényt is kell húzni.

A szalagkorlát mögött biztonságos csak

A segítség hívásához és a várakozáshoz megfelelő hely a szalagkorlát mögötti terület. Ide érdemes azonnal kihúzódnia az összes utasnak a biztonság érdekében. A felmérések szerint akár perceken belül is súlyos karambol érheti az álló autót a leállósávban, ezért azon belül maradni kifejezetten életveszélyes.

A cikk az ajánló után folytatódik

A kisállatot, kutyát, macskát akkor szabad kivenni az autóból, ha az ember pórázra tudja venni, vagy szállítóboxba teszi, ezzel garantálva, hogy nem futhat vissza az úttestre nagyobb zaj, ijedtség esetén sem.

Bár a KRESZ úgy rendelkezik, hogy kötelező az elakadásjelző háromszög kihelyezése a kocsitól nagyjából 300 méterre, ez autópályán, különösen korlátozott fényviszonyok esetén vagy beláthatatlan útszakaszon veszélyes mutatvány, nem jó ötlet kísérteni a sorsot. A kocsi mögötti gyaloglás tragikus kimenetelű balesettel járhat, ezért jobb, ha az érintettek maximum a szalagkorláton kívül távolodnak el autójuktól a megfelelő távolságra, és onnan helyezik a korláton belülre a háromszöget, ha biztonságosnak ítélik meg az útszakaszt.

Ezt követően, már biztonságos helyről hívhat segítséget az autóval közlekedő telefonon, esetleg az autópálya mentén kihelyezett narancssárga segélykérő oszlopokon. A 112-t és a térségben elérhető autómentőket is érdemes lehet felhívni. Ha egy utas rendelkezik olyan telefonnal, amelyen működik navigációs alkalmazás, jó ötlet lehet bejelölnie az adott szakaszon az úttesten álló autót is, hogy más felhasználók idejében értesülhessenek róla, ezzel is csökkentve kicsit a baleset kockázatát.

Az utasokra leselkedő veszélyt ebben a helyzetben különösen komolyan kell venni, ennek ellenére sajnos máig előfordul, hogy még az autópálya egy forgalmi sávján is megállnak kereket cserélni, a műszaki állapotot ellenőrizni a vezetők, ami felesleges rizikót jelent a tragikus kimenetelű balesetre.

Fontos KRESZ-szabályok

Balesetveszélyes, és büntetőpontok is járnak a megszegésükért, sokan mégsem veszik elég komolyan ezeket a KRESZ-szabályokat.

(Képek: Getty Images Hungary.)





Source link